НачалоБГАГоПубликацииТурнириПрепраткиФорумEnglish
Българска Го Асоциация arrow Публикации arrow Японските правила на Го
Японските правила на Го Печат Е-мейл
30.11.2007 г.

10 април, 1989 (влизащи в сила 15 май, 1989)
Превод: Джеймс Дейвис
Адаптация и редакция: Фред Хансен
Превод на български: Станислав Трайков

Нихон Киин и Кансай Киин с настоящите обновяват Правилата на Го на Нихон Киин от октомври, 1949 г. и установяват Японските правила на Го. Тези правила трябва да се прилагат в дух на добър смисъл и взаимно доверие между играчите.

Параграф 1. Играта Го

Го е игра, в която двама играчи се състезават в умението си на дъската, от началото на играта до нейното спиране съгласно параграф 9, с цел да видят, кой може да вземе повече територия. Една "игра" обозначава ходовете, изиграни до "края на играта".

Параграф 2. Изиграване на ход

Играчите могат, редувайки се, да изиграват по един ход, като един играч играе с черните камъни, а неговият противник – с белите.

Параграф 3. Място на игра

Дъската е решетка от 19 хоризонтални и 19 вертикални линии, образуващи 361 пресечни точки. Един камък може да бъде изигран на всяка незаета пресечна точка (наричана "празна точка"), на която параграф 4 позволява съществуването му. Точката, на която е изигран даден камък се нарича негово "място на игра".

Параграф 4. Камъни, които могат да съществуват на дъската

След завършването на един ход, една група от един или повече камъни, принадлежащи на един играч, съществува на своето място на игра на дъската, стига да има поне една хоризонтално или вертикално съседна празна точка, наричана "свобода". Група камъни без поне една свобода не може да съществува на дъската.

Параграф 5. Пленяване

Ако, заради хода на един играч, един или повече от камъните на противника му не могат да съществуват на дъската според предходния параграф, играчът трябва да премахне всички тези противникови камъни, които се наричат "пленници". В този случай, ходът е завършен, когато камъните са премахнати.

Параграф 6. Ко

Позиция, в която играчите могат, редувайки се, да пленяват и отговарят с пленяване на противниковия камък се нарича "ко". Играч, чийто камък е пленен в ко, не може отново да плени в това "ко" със следващия си ход.

Параграф 7. Живот и смърт

  1. Камъни се наричат "живи", ако те не могат да бъдат пленени от противника, или ако пленяването им би позволило да бъде изигран нов камък, който противникът не може да плени.

  2. В потвърждаването на живот и смърт след спирането на играта по параграф 9, повторното пленяване в едно и също ко е забранено. Играч, чийто камък е пленен в ко, може обаче да плени отново в същото ко, след като пасува един път специално за това ко.

Параграф 8. Територия

Празни точки, обградени от живите камъни на един единствен играч се наричат "очни точки". Други празни точки се наричат "даме". За камъни, които са живи, но притежават даме, се казва, че са в "секи". Очни точки, обградени от камъни, които са живи, но не и в секи, се наричат "територия", като всяка очна точка се брои като една точка територия.

Параграф 9. Край на играта

  1. Когато играч пасува хода си и неговият противник след това също пасува, играта спира.

  2. След спирането, играта завършва чрез потвърждаване и съгласие на двамата играчи за живота и смъртта на камъните и територията. Това се нарича "краят на играта".

  3. Ако един играч поиска продължаване на спряна игра, неговият противник е длъжен да се съгласи, като има правото да играе пръв.

Параграф 10. Установяване на резултата

  1. След съгласието, че играта е завършила, всеки играч премахва всички противникови мъртви камъни от територията си, както е определена, и ги прибавя към пленниците си.

  2. Пленниците след това се поставят в противниковата територия и точките територия се преброяват и сравняват. Играчът с повече територия печели. Ако двамата играчи имат същия брой, играта е без победител, което се нарича "джиго".

  3. Ако играч подаде възражение за резултата, двамата играчи трябва да препотвърдят резултата, като, например, преиграят играта.

  4. След като двамата играчи потвърдят резултата, резултатът не може да бъде променян при никакви обстоятелства.

Параграф 11. Предаване

По време на игра, един играч може да завърши играта, като признае загуба. Това се нарича "предаване". За противникът се казва, че е "спечелил след предаване".

Параграф 12. Без резултат

Ако същата позиция на цялата дъска се повтори по време на игра, при съгласие на играчите, играта завършва без резултат.

Параграф 13. И двамата играчи губят

  1. След спирането на играта съгласно параграф 9, ако играчите намерят ефективен ход, който би повлиял на резултата на играта, и заради това не могат да се съгласят да завършат играта, и двамата играчи губят играта.

  2. Ако камък на дъската бъде преместен по време на игра и играта е продължила, камакът се връща на първоначалното му място на игра и играта се продължава отново. Ако играчите не могат да се съгласят, и двамата губят играта.

Параграф 14. Служебна загуба

Нарушаване на горните правила води до непосредствено загубване на играта, при условие че резултатът все още не е потвърден от двамата играчи.


На http://www.cs.cmu.edu/~wjh/go/rules/Japanese.html ще намерите източника на по-горния текст, както и коментари.

 

Последно във форума

Кой е тук?

Член на Международната Го федерация Член на Европейската Го федерация