НачалоБГАГоПубликацииТурнириПрепраткиФорумEnglish
Българска Го Асоциация
Курс по играта Го (вейци) в Институт "Конфуций" - София Печат Е-мейл
Автор БГА-Инфо   
09.08.2007 г.
Конфуций и Лаодзъ
Институт "Конфуций" - София и Българска Го Асоциация подготвят и организират курс за обучение по играта Го (вейци). Названието на курса е "Вейци и интелектуални игри" и началото му се планува за втория семестър. Курсът е за ученици, студенти и работещи.



На базата на целите и тематичния обхват на цикъла лекции предвиденият курс се явява уникален, доколкото не е известно някъде другаде да се изнасят подобни лекции (поне не в Европа или Америка). Лекторите на БГА, се основават на дългогодишните си наблюдения и опит, а така също и върху постиженията си в сферата на философското разбиране на играта Го. Предвиждат се съботни занятията в продължение на 10 седмици. Лектори на курса ще бъдат Й. Лазаров, Е. Иванов и К. Байрактаров. Има възможност и за участие на гост-лектори от страната и чужбина.


Съдържание на лекционния курс "Вейци и интелектуални игри"

1. Цели и основни положения
2. Методически аспекти
3. Тематичен план на занятията
4. Библиографичен материал
5. Турнири (вкл. към т.3)


*

Цели и основни положения на лекционния курс

1. Повишаване на игровата култура на студентите в областта на интелектуалните игри. Освен с вейци е предвидено запознаване и с други китайски интелектуални игри. Темите гравитират около теорията и практиката на игрите и по-специално на вейци. Балансираното съотношение 50:50 между теория и практика дава възможност за детайлно акцентиране върху философията на играта.

2. Акцентът на курса се поставя върху присъствието на вейци в китайската литература и философия, и мястото, което заема играта в културата и изкуството (вейци е част от комплекса на четирите изкуства: музика, вейци, поезия и живопис).

3. Една от водещите нишки в курса е стимулиране на курсистите да пишат статии, есета и стихове в сферата на вейци (а който може да рисува, може да се опита да нарисува картина). Кулминацията на курса са последните лекции, където се прави брейнсторминг и се създава колективен сюжет за вейци-разказ. Така курсистите активно и творчески усвояват материала.

4. Вейци и интелектуалните игри осигуряват динамична обратна връзка между лектора и курсистите. Така курсистите в известни рамки също могат да задават темпото и темите на курса. Затова курсът е едно съчетание между "чисти беседи" цинтан и сътрудничество в играта вейци според популярната метафора на играта "общуване с жестовете" или "безмълвно говорене" (шуотан).

5. За провеждането на курса няма ограничения откъм студентския статус на участниците. Студенти от други вузове също могат да се запишат и да посещават курса.

*

Методически аспекти на лекционния курс

Примерна (препоръчителна) поредица и кръг от методически въпроси, засегнати при провеждането на курса.

- Започва се от познатото и се придвижва към непознатото.
- Анекдоти за конкретната игра и смешни случки с играчи.
- Елементарните правила на играта. Идеи за водене на партия. Провеждане на учебни партии.
- Легенди, произход и история на играта.
- Състояние на играта в съвременността. Актуално географско разпространение. Система на световните и европейските състезания.
- Принципи на дебюта (началото), мителшпила (средата) и ендшпила (края). (По-задълбочени разбирания, теория на играта.)
- Решаване на елементарни задачи. Степента на сложност е по преценка на преподавателя. Запознаване и работа с диаграми и текст.
- Разглеждане на класически и естетически красиви партии. Демонстрационни партии с визуализиране на мислите. Типичният начин на разсъждение.
- Анализ на партия. След и по време на игра.
- Информация за игра в Интернет. On-line и Off-line (кореспондентна) партия. Правила и етика в Интернет. Игра с компютърна програма.
- Игра в локален турнир - от курсистите.
- Психология и философия на играта. Какви философски задачи решаваме, докато играем?
- Идеи за усъвършенстване на игровата и състезателната култура. Препоръчителна литература.

*

Тематичен план на занятията в лекционния курс

1. Въведение във вейци. Запознаване с "картата на курса" или какво могат да се очаква в този курс.

1.1. Класификация на интелектуалните игри (board games). Мястото на вейци и другите китайски игри в класификацията на игрите.

1.2. Свободна беседа (дискусия). Участниците споделят с какви намерения са се записали в този цикъл лекции; кой какви умения има в интелектуалните игри.  След запознаване с "картата на курса" се провежда брейнсторминг (мозъчна атака) на тема: На какво да се наблегне в курса? [Предварително се задават теоретичните основи на брейнсторминга, понятие за брейнсторминг: интелектуална дейност, подобна на интелектуалните игри. Разглеждат се и други форми на колективно решение.]

2. Запознаване с правилата на вейци. Начало на игрова практика.

2.1. Игрова практика и провеждане на първи турнир на малка дъска 9х9 (тактика).
2.2. Компютърни версии на играта вейци. Компютърната програма като тренажор за повишаване на игровите умения, начин за самостоятелни упражнения във вейци и затвърждаване на уменията с практика. Придобиване на самостоятелен паралелен опит.

3. Игрите, предвидени за Първата интелектуална олимпиада в Пекин 2008: вейци, шахмат и спортен бридж.

3.1. Запознаване със същността на спортния бридж. Запознаване с шахматът и шахматните варианти, и мястото им в световната култура, което е с оглед на литературната и философска ориентация на курса. Акцентиране върху настолните игри и особено върху значението на вейци.

4. Класическите китайски интелектуални игри: ушици (гомоку, "пет в линия"), сянци (китайски шах), вейци (Го). Играта маджонг - китайския аналог на спортния бридж.
 
4.1. Дискутиране върху значението на поговорката "На ушици  играят обикновените хора, на сянци играят героите, на вейци играят боговете".

4.2. Правила, история, отразяване на китайските игри в литературата.

5. Въвеждащ курс по ушици (гомоку) и провеждане на турнир.

6. Въвеждащ курс по сянци (китайски шах) и провеждане на турнир.
Забележка: Запознанството със сянци е оправдано като се има предвид, че играта се практикува от над 50 милиона в Китай и над 1 милион по света; т.е., това може би е играта, която се играе от най-много хора и, до колкото е известно, няма китаец, който да няма известен опит в нея. Тази игра е също мост към китайската култура.

7. Общи положения във вейци и вейци-теорията от игрови и състезателен аспект.

7.1. Още факти за вейци-теорията.

7.2. Тактика и стратегия в дебюта.

7.3. Тактика и стратегия в средата на играта.

7.4. Тактика и стратегия в края на играта.

7.5. Упражнения.

8. Провеждане на турнир 13х13 по вейци (стратегия).
Забележка: като се има предвид, че вейци се играе и на дъска 19х19, в този курс, поради различните му акценти, може и да не стигне до това.

9. Усъвършенстване на вейци на дъска 13х13, въвеждане на дъска 19х19.

10. Подготовка (упражнение) и провеждане на втори турнир на дъска 13х13.

11. Запознаване Pair Go (вариант на вейци) и провеждане на турнир.

11.1. Философия, тактика и стратегия на Pair Go. Pair Go е когато отбор от мъж и жена играе срещу друг отбор от мъж и жена. Получават се вълнуващи възможности, където всеки от състезателите трябва да отгатва замисъла както на опонентите, така и на собствения партньор. Незабравима форма на практикуване на вейци!

11.2. Провеждане на турнир по Pair Go и последващ анализ.

12. Вейци в съвременния свят. Вейци в Китай, Корея, Япония - географското разпространение на вейци. Вейци в интернет, игра с компютър и он-лайн.

13. Увод във философията на вейци. "Какви философски задачи решаваме, докато играем вейци?"

14. Имената и метафорите на вейци - част 1.

15. Имената и метафорите на вейци - част 2.

16. Имената и метафорите на вейци - част 3.
Забележка: Разглеждат се имената, метафорите и поговорките при вейци, защото са важни за усвояването на теорията, защото са продукт на хилядолетен опит.

17. Вейци в китайската и световната литература, главно проза. "Шибуми" на Треванян, "Момичето, което играеше Го" на Шан Са; "Чун Куо" на Дейвид Гроув.

18. Изказването на Конфуций за вейци в "Лун Ю". Близкото до това изречение за вейци в "Цзо джуан" - част 1.

19. Изказването на Конфуций за вейци в "Лун Ю" - част 2. 

20. Двете изказвания за вейци на Мен дзъ.

21. Вейци в китайската поезия - част 1. Джугъ Лян, Ма Жун, Ли Шинмин, Хуан Тинзян и др.

22. Вейци в западната поезия - част 2. Хорхе Луис Борхес и други поетични постижения в тази област (български, руски, сръбски).

23. Вейци и връзката с комбинаториката на "И Дзин" (Китайската книга на промените) и китайската математика (магически квадрат "лошуй").

24. Популярна стратегия и практика, които могат да бъдат обяснени чрез вейци-теорията. Идеята на този модул е как се свързват животът и играта; как чрез шах и вейци се обясняват какво значат стратегията и тактиката.
 
25. Брейнсторминг за написване на вейци-разказ и\или "вълшебна приказка" за вейци - част 1. Образец за това служи "Арлекин" (Б. Събев) и "Другите перспективи в "Арлекин" (Й. Лазаров). Написването на вейци-разказ (може да са замесени моменти и от други интелектуални игри) е зримото свързване на вейци в рамките на "четирите древни изкуства".

25.1. Запознанство с техниката на колективно писане. Запознанство с техниката на брейнсторминг или колективно мислене.

25.2. Запознанство с образци на китайската литература, където се споменава за вейци - с цел да се навлезе в атмосферата на създаване вейци-разказа, част от действието на който може да се развива и в Китай.

26. Брейнсторминг и написване на разказ - част 2. Ефективна тренировка.

27. Брейнсторминг и написване на разказ - част 3. Ефективна тренировка.

28. Редакция на вейци-разказа. Редакция на вейци-приказката.

29. Заключение. Преговор на курса - ретроспективно изминаване на пътя.
Забележка: Набелязва се кръг от заключителни въпроси: Какво е казано? Какво е пропуснато? Кое не е обясняно? Предложения за следващи вейци-лекции? В какво се състои оригиналният принос на участниците в курса - лектори и курсисти? Какво може да се подобри? Перспективи за израстването във вейци. Какво всеки сам може да направи по-нататък самостоятелно?

*

Библиографичен материал


"Master Go in 10 days"; "Тhe World of Chinese Go" by Guo Juan;  "EuroGo" by Franco Paresi - part 1,2,3; Nie Weiping on Go - "The Art of Positional Judgment"; "Beauty and the Beast& Exquisite Play and Go Theory" by Shen Guosun; "The Way of Go" by Troy Anderson; "Pair Go" by Nihon Ki-in; "The Games treasury" by Merilyn Mohr; "История на китайската мисъл" от Ан Чън; "Шибуми" от Треванян, "Момичето, което играеше Го" от Шан Са; "Чун Куо" от Дейвид Уингроув; филмите "Героят", "Кодът Пи", "Красив ум"; "С шахматами через века и страны" от Ежи Гижицкий; "Математически развлечения" от Мартин Гарднер; "Книга о шашках" от В.Б.Городецкий; "Дао де дзин" Лао дзъ;  "История политических и правовых учений (Древный мир)"; "I Ching or Book of Changes" by Richard Wilhelm; "Китайская класическая Книга Перемен" от К.Щуцкий; "Понимание Идзин" от Рихард Вильгельм и Гельмут Вильгельм; "История Китая" от В.В.Адамчик и М.В.Адамчик; "Древние цивилизации" под ред. Г.М.Бонгард-Левин; "Уроци по лидерство от китайската класика" от Томас Клиъри; "Дао на философията" от Алън Уотс; "Древнекитайская философия" составитель Ян Хин-Шун; "Енциклопедичен речник на източната мъдрост"; "Китайская философия" - Энциклопедический словарь.
 
< Предишна   Следваща >

Последно във форума

Weiqiland.net

Кой е тук?

Член на Международната Го федерация Член на Европейската Го федерация