НачалоБГАГоПубликацииТурнириПрепраткиФорумEnglish
Българска Го Асоциация arrow Публикации arrow MoGoBot1 за Linux, MoGoBot2 - (почти) 1d KGS
MoGoBot1 за Linux, MoGoBot2 - (почти) 1d KGS Печат Е-мейл
Автор Цветомир Върбанов   
10.09.2007 г.

Тези дни се случват няколко забележителни събития в света на изкуствения интелект.

Най-добрата компютърна програма за игра стига 1-ви дан, а по-старата й версия, MoGoBot1 се предлага свободно за изтегляне от автора си, за  използване под Линукс. 

На първо място, подобрената версия на най-добрата за момента програма за игра на Го достига заветната граница между дан и кю играчите. На 29 Август MoGoBot2 достига ранг от 1 дан в онлайн сървъра KGS. След това се смъква надолу, но психологическата граница бе достигната.

Поради несигурността на ранкинг системата поначало, все още се счита, че подобрената версия на MoGoBot е някъде около 3-4 кю на голяма дъска и поне 1-ви до 3-ти дан на най-малката (9х9). На нея вече няколко пъти е успявал да победи и Гуо Жуан (5-ти Про Дан), което е забележително постижение само по себе си.

От друга страна, друг основен човек с принос за програмата официално обяви , че се оттегля. Sylvian Gelly от University of Paris South вече е на път да защити магистратурата си и пряката му работа по MoGoBot изглежда приключила.

Като подарък към обществото, интересуващо се от темата, Gelly обявява от 7-ми септември свободния достъп до първата версия на MoGoBot. За момента, в наличност от страницата за теглене е само версията за Линукс, с подробни инструкции за използване, скоро се очакват и версиите за Windows и Mac OS. По думите на автора, уидноуската версия е два пъти по-бавна и се нуждае от още оптимизация, преди да е достъпна и полезна за хората. Самата програма НЕ Е със самостоятелен интерфейс и може да се използва с някои от добре познатите програми за визуализиране и игра като GoGUI и qGO.

Както и предшественика си, и тази версия разчита на UCT алгоритмите, описвани преди, а и е оптимизирана за не много дълги периоди на мислене и игра. Въпреки това, пусната на сравнително нов и мощен компютър, може да представлява сериозен противник за аматьорите (кю-ниво играчи).

Дискретността, крайността на играта, известна от поне 4 хилядолетия на човечеството продължава да е сериозно предизвикателство за науката и програмирането, като се чуват гласове, че едва ли с все още известните нормални методи за компютъризиране ще може да се достигнат висотите на истинските играчи и едва в ерата на квантовото компютизиране ще може да се постигнат нови пробиви.

 
< Предишна   Следваща >

Последно във форума

Кой е тук?

Член на Международната Го федерация Член на Европейската Го федерация